It looks like you are using an older version of Internet Explorer which is not supported. We advise that you update your browser to the latest version of Microsoft Edge, or consider using other browsers such as Chrome, Firefox or Safari.

Natančni vzroki migrene niso dobro znani, vendar se domneva, da imajo vlogo pri razvoju te zdravstvene težave spremembe na ravni kemijskih sprememb in sprememb osrednjega in perifernega živčevja.1

Med napadi migrene se ta neravnovesja lahko občutijo kot »možganski krč«, ki je neznosen in strašljiv. Na pojavnost migrene lahko vplivajo različni dejavniki:1-3

  • starost – migrena se pogosto razvije v pozni adolescenci in prizadene večinoma posameznike, stare 25–55 let;
  • genetika – družinska anamneza migrene lahko pomeni večje tveganje;
  • spol – pri ženskah je migrena trikrat pogostejša kot pri moških.

Kaj lahko sproži migreno?

Sprožilec migrene je lahko kar koli – od spremembe vremena do reakcije na neko živilo.4 Sprožilni dejavniki se med posamezniki razlikujejo, vendar so nekateri pogostejši opisani spodaj.

Stres

Pri nekaterih osebah lahko simptome migrene sprožijo telesne obremenitve in napor. To vključuje togost ali napetost v vratu in/ali ramenih; naprezanje, čezmerne obremenitve ali zahtevno telesno vadbo, zlasti če tega niste vajeni.4

Močna čustva, kot so razburjenost, tesnoba, šok ali napetost, pa tudi kakršen koli stres ali depresija, ki ju morda posledično občutite, lahko pripeljejo do migrene.5

Spanje

Na migreno lahko vplivajo spalne navade. Migrena je lahko pogostejša ob spremembah vzorca spanja in prekinitvah spanja. Dober nočni počitek je resnično pomemben, saj lahko preveč ali premalo spanca sproži migrenske napade.4 Vpliv spanja na sprožanje migrene lahko omilite tako, da pozorneje načrtujete potovanja, ne delate v nočnih urah in ob koncu tedna ne vstajate prepozno.

Živila in način prehranjevanja

Hrana, ki sproža migreno, žal vključuje nekatera najbolj priljubljena živila, vključno s čokolado, sirom in drugimi mlečnimi izdelki, citrusi in morskimi sadeži.5,6 Če imate migreno, je tudi bolje, da se izognete aditivom, kot so sladilo aspartam in konzervans mononatrijev glutamat (MSG), ki so lahko sprožilci migrene.6 Tudi nekatere pijače, ki vsebujejo kofein in alkohol, so znani sprožilni dejavniki migrene.5

Kadar imate glavobol, vam morda ni do hrane in pijače, vendar morate vedeti, da lahko dehidracija in nizka raven krvnega sladkorja zaradi pomanjkanja hrane povzročita migreno.5 Zato dobro skrbite zase in ne pozabite redno jesti in piti.

Čutni dražljaji

Vse, kar zaznavajo vaša čutila – tip, voh, okus, vid, sluh – so čutni dražljaji. Napade migrene lahko povzroči raznolik nabor čutnih dražljajev; ti vključujejo:5

  • zelo svetle luči,
  • utripajoče luči,
  • glasne zvoke,
  • močne vonje,
  • utripajoče luči.

Okoljski dejavniki

Poleg čutnih dražljajev so v okolju še drugi dejavniki, ki lahko sprožijo migreno. Ti lahko vključujejo:5

  • spremembe vremena/podnebja,
  • zatohlo ali zakajeno ozračje.

Zdravila

Nekatera zdravila lahko delujejo kot sprožilni dejavniki migrene; na primer:7

  • nekatere uspavalne tablete,
  • nekatere kontracepcijske tablete,
  • hormonsko nadomestno zdravljenje (HNZ).

Pri ženskah sta hormona estrogen in progesteron pomembna sprožilna dejavnika migrene. Nekatere ženske so občutljivejše za nihanje ravni teh hormonov med menstrualnim ciklom, kar lahko vpliva na migreno.8 Kot pri vseh zdravilih je vedno dobro, da se z zdravnikom pogovorite o najboljših načinih obvladovanja migrene, zlasti če uporabljate kakršno koli hormonsko zdravljenje ali kontracepcijske tablete.

Prepoznavanje sprožilcev migrene

Sprožilni dejavniki se med posamezniki razlikujejo in ni jih vedno lahko prepoznati. Zmedo povzroča dejstvo, da isti sprožilni dejavnik  ne pripelje vedno do migrene in da lahko napade povzroči kombinacija sprožilnih dejavnikov.5

Na začetku vam bo morda težko ugotoviti, kateri sprožilni dejavniki povzročajo vaše migrenske napade, zlasti če je vpletenih več dejavnikov.5 Lahko gre za kombinacijo napornega dela in pestrega družabnega življenja z drugimi dejavniki, kot so menstruacija ali okoljske spremembe. Težko je natančno vedeti, kaj se dogaja, vendar boste ob pomoči dnevnika lahko spremljali sprožilce migrene.

Spremljanje sprožilnih dejavnikov z dnevnikom migrene

»Dnevnik migrene« je eden od načinov odkrivanja morebitnih sprožilnih dejavnikov. Uporabite lahko aplikacijo Migraine Buddy za spremljanje dejavnikov, kot so okolica, telesno in čustveno počutje ter prehrana. Na podlagi zapisovanja teh dejavnikov boste morda opazili sprožilne dejavnike migrene9, o katerih se lahko nato pogovorite z zdravnikom, prijatelji in družino.

Dejavniki, ki jih je mogoče spremljati z aplikacijo Migraine Buddy, vključujejo:9

  • datum in čas dneva, ko ste doživeli napad;
  • vrsto migrenskega napada;
  • hrano in pijačo, ki ste ju tisti dan zaužili;
  • vzorce spanja;
  • morebitna zdravila, ki ste jih tisti dan vzeli;
  • vreme, vključno s spremembami tlaka in nevihtami v bližini.

Podatke, vnesene v dnevnik ali aplikacijo Migraine Buddy, prinesite s seboj na obiske k zdravniku. Skupaj z zdravnikom lahko pregledate zapisano, da boste lažje prepoznali sprožilne dejavnike in izdelali načrt za najboljši možni način preprečevanja migrenskih napadov.

Viri

1 NHS Choices. Migraine. https://www.nhs.uk/conditions/migraine/ [Dostopano: marec 2020]

2 The Migraine Trust. Facts and Figures. https://www.migrainetrust.org/about-migraine/migraine-what-is-it/facts-figures/ [Dostopano: marec 2020]

3 Lipton et al. Migraine: Epidemiology, Impact, and Risk Factors for Progression. Headache 2005; 45: S3-S13 4 The Migraine Trust. Common Triggers. https://www.migrainetrust.org/about-migraine/trigger-factors/common-triggers/ [Dostopano: marec 2020]

5 Migraine Action. Triggers. https://www.migrainetrust.org/about-migraine/trigger-factors/ [Dostopano: marec 2020]

6 Migraine. Migraine triggers: food and drinks. https://migraine.com/migraine-triggers/food-and-drinks/ [Dostopano: marec 2020]

7 NHS Choices. Migraine Causes. https://www.nhs.uk/conditions/migraine/causes/ [Dostopano: marec 2020]

8 The Migraine Trust. Migraine and the contraceptive pill. https://www.migrainetrust.org/living-with-migraine/coping-managing/contraceptive-pill/ [Dostopano: marec 2020]

9 The Migraine Trust. Keeping a migraine diary. https://www.migrainetrust.org/living-with-migraine/coping-managing/keeping-a-migraine-diary/ [Dostopano: marec 2020]